Abort?

Jag kollade precis på ett program på kanal9 som handlade om att en tjej var 30 dagar på ett mödravårdshem, jag tror det hette så. Där kämpade dom emot aborter, förespråkade för adoption osv. I USA finns det ju verkligen två sidor, ena är emot det och andra för. Dom verkar inte se till lagarna riktigt, så av någon konstig anledning finns det illegala abortkliniker där.

När jag kollade på det och såg hur vidriga folk bettedde sig i kampen att förbjuda aborter... Jag mådde nästan dåligt över det.

Jag är för aborter. Men innom rimliga gränser. Jag tycker verkligen inte att dom som har fast förhållande, har barn och så blir dom gravida igen pga att dom skitit i att skydda sig ska använda abort som om det vore ett preventivmedel. Jag vet tyvärr alldeles för många som har gjort så. Om man verkligen inte vill ha fler barn så ser man väl fan till att skydda sig! Man använder p-piller, p-stav eller sterilisera er.
Sen så har vi då det fallet där en tjej på 15 år blir gravid och knappt kan ta hand om sig själv. I det här fallet var det verkligen rätt beslut, hon var långt ifrån mogen att skaffa barn då. Idag, 5 år senare, har hon en nyfödd och har mognat otroligt mycket under graviditeten. Så hon är på god väg att bli vuxen hon med.

Det är bra att abort har blivit lagligt. Förr i tiden var det ju så måna som dog pga illegala aborter med smutsiga verktyg. Inte klokt att det blev lagligt här i sverige med fri abort så pass sent som 1975.

Jag tror inte att jag skulle klara av en abort. Det är emot mig själv. Men jag tycker som sagt att man ska ha rätt till det, när man är så pass ung som J var, det är fel på barnet eller av någon annan anledning som är bra nog.
Att det inte passar i livet är kanske inte alltid en okej anledning... Det passar inte alltid att skaffa barn, men när passar det egentligen? Det kommer alltid vara något som ska ordnas, man har kanske inte alltid världens bästa ekonomi eller ens kille stödjer en inte till 100%.

Hur många barn skulle egentligen inte blivit födda bara för att mamman tänkt att det egentligen inte passar och gjort abort? Det är nog fler barn än man tror... Men dessa mammor är så glada att dom tog beslutet att behålla barnet.

Så vad tycker ni om abort?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag är emot det i största allmänhet. Jag tycker att man kanske skulle behöva söka tillstånd och lägga fram särskilda själ för att få göra det. Jag förstår väl att om man blir våldtagen så vill man inte behålla ett barn som blir till så.. Men att använda det som preventivmedel är helt fel. Själv skulle jag aldrig kunna klara av att göra det. För på nått sätt är det ändå mitt egna barn jag ska låta dom mörda....

2008-08-15 @ 10:19:22
URL: http://carl-astrid.blogspot.com
Postat av: Linda

Jag är både för och emot. Jag tycker personligen att det är fruktansvärt att så mpnga aborter görs varje år och att fler och fler tänker att det är helt okei och normalt att göra en abort.



Sen tycker jag att de ska sänka gränsen för hur länge man får göra abort. Så hög som gränsen är nu är FRUKTANSVÄRT det är ett litet barn man får föda fram.



Själv skulle jag aldrig klara av att göra det

2008-08-15 @ 10:28:52
URL: http://lindaha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0