Labben imorgon och framöver...

Jag har fram tills nu varit ganska så negativt inställd till våra Laborationer vi ska ha i Anatomin och Etiken den här terminen. Vi har nämligen fått det förklarat att det mest ska inehålla matning, bäddning, förflyttningar och sånna saker som jag redan har gjort. Som exempel våran första labb står beskriven så här:

Genomförande av laborationen:Utifrån ett patientfall kommer du att få utföra bäddning, personlig hygien (munvård, borsta tänder etc.), basala hygienrutiner, förflyttningsteknik samt bedöma och åtgärda sänglägeskomplikationer i hud/vävnad - trycksår, och/eller i cirkulation/andning - trombosprofylax) med målet att utföra omvårdnad på ett professionellt sätt, se mål/syfte.


Inte så spännande kanske, ungefär som jag trodde. Men iallafall... Jag läste vidare till dom kommande labbarna. Dom är ju så mycket roligare!! Nästa veckas labb står beskriven så här:

Genomförande av laborationen:Utifrån ett patientfall kommer du att få utföra mätning av blodtryck, puls, andningsfrekvens och saturationsmätning samt temperatur. Du kommer också att få utföra venprovtagning och lindning av ben.


Mäta ut blodtrycket, kolla puls, lindning av ben är vardagssaker för mig... Men såg ni att det stod venprovtagning?! Jag är så glad just nu så jag vet inte vad jag ska ta vägen!!
Sista labben inehöll lite om nutrition, ta UV-stickor och lite sånt. Inte så spännande kanske. Men jag kommer verkligen leve på nästa veckas labb i veckor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0